Viziuni prin fereastră

Am stat azi în casă toată ziua și mă tot uitam pe fereastră cum munceau afară lucrătorii noștri. M-am uitat de-a lungul drumului, nu era nici un om sau mașină. M-am uitat peste drum la nana, nu era pe afară nimeni. M-am uitat peste drum la cealaltă nană, tot nimic. Odată, în mahalaua noastră era tare multă gălăgie...
Poate aveam între 8-10 ani. Părinții mei erau încă tineri, de curând îl pierdusem pe fratele meu și știu că mulți veneau la noi pentru a ne face „consiliere psihologică”.
De cele mai multe ori mama nu rezista să stea între patru pereți și pur și simplu ieșea în drum. Peste drum de noi, cândva, în grădina nanei, erau tare mulți salcâmi. Se asemăna mai mult cu o pădurice, casa care e acum, nu era.
Sub gardul nanei era umbră, iarbă verde și pământul a format un mic delușor pe care puteai sta așezat. Cam acolo ieșea mama mea și se uita la pădurice, în lungul drumului de ambele părți, la biserică sau poate la altceva.
Nana Sveta de peste drum dacă o vedea numaidecât ieșea și ea. Plus la toate era și magazinul aproape și se duceau după înghețată sau semințe de floarea soarelui și stăteau acolo cu orele.
Vecina nanei, de parcă simțea, ieșea și ea. Noi îi ziceam „Ileana țiganca”, deși nu era de origine romă și nici nu era de o vârstă cu noi. Dar era o femeie bravo, îndrăzneață, plină de viață, caracter și putere. Spun asta pentru că atunci când o vedeam mă și temeam de ea, mai ales după ce mi-a făcut observație că nu m-am salutat când am trecut pe lângă ea. Era căsătorită cu un rom, dar îi spuneau „țiganca” pentru că era spurcată de gură))). Eu aș zice că toate înjurăturile care le știu băieții din mahala noastră, ea i-a învățat. Unele poate ea le-a și inventat. Cu toate astea, era bravo și toți aveau un oarecare respect pentru ea.
Și cum spuneam, în acel loc se adunau femeiele mele. Dacă pleca una, plecau toate. În unele zile, mai ales când era sărbătoare sau zi de weekend, în acel loc se organiza „masa mare”. Pentru că, dacă în drum stătea mama cu nana Sveta, spre magazinul din deal, ieșite la o plimbare, se duceau și cumetrele mamei și ale nanei și înapoi veneau nu cu mâna goală. 
Și asta nu era o mică sărbătoare a femeilor, pentru că seara se adunau și bărbații. Un fel de „cumătrie” fără motiv în mijlocul drumului. Și nimeni nu îi acuza de nimic: că stau în drum, că nu e frumos, că fac dezordine, gălăgie. Eu îmi aduc aminte tare bine cum se opreau mașinile din sat pentru a le da „bună ziua”.
Mie în schimb îmi era rușine. Pentru că mănâncă și beau în mijlocul drumului, pentru că făceau gălăgie, pentru că vorbeau nu tare cenzurat, pentru că făceau dezordine și aduceau copii de 4-5 ani, care normal că veneau la noi, pentru că alți copii nu mai erau.
La vârsta ceea, îmi părea că dacă vede cineva din școală toată adunătura asta și părinții mei printre ei, o să mă râdă și eu voi muri de rușine. Pentru că îmi era, tare.
Azi când mă uitam pe fereastră ce liniște e și nici măcar un câine nu se aude, cumva am vrut eu să ies în drum să mă uit măcar peste gardul nanei.
Pentru că eu am crescut și nu-mi pare rușinos să te întâlnești cu vechii prieteni, pentru că în locul salcâmilor și delușorului a apărut o casă și iarba este stropită în fiecare an să se usuce, pentru că atunci când mama e acasă, nana Sveta e la lucru și invers, pentru că „Ileana țiganca” demult nu mai este printre noi, pentru că nici la plimbare la magazin oamenii nu se mai duc și nici nu se mai întâlnesc așa cum o făceau înainte, pentru că unii s-au certat între ei și în una din dimineți a venit să-i reproșeze mamei că mașina lucrătorilor noștri stă la ea sub gard la umbră și pe ea o încurcă, pentru că demult am uitat din ce groapă am ieșit până a ajunge în „Anglia” și „Etalia”.
Toate aceste fragmente mi-au fulgerat prin gând în câteva secunde. Am surâs și eu când mi-am adus aminte și am intrat în casă.

Comentarii

  1. bk8 BK8 BK8 - Virtual Sports Betting - VNOPET
    Virtual Sports bk8 Betting. Virtual Sports Betting. Virtual Sports Betting. 10bet Virtual Sports Betting. Virtual Sports Betting. Virtual Sports Betting. Virtual Sports Betting. Virtual fun88 vin Sports Betting. Virtual Sports

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu